2009. augusztus 11., kedd

Elege van a magyarnak a plázákból


A GfK legfrissebb, júniusban készült reprezentatív közleménykutatás szerint a megkérdezettek több mint egyharmada különálló boltokban vásárol leggyakrabban. Kedveltség szempontjából is ez a legnépszerűbb bevásárlóhely-forma.

A vásárlók egynegyede város széli bevásárlóközpontokat látogat leggyakrabban, további egyötödük pedig a belvárosi plázákat. A bevásárló utcák mindössze a vásárlók 6 százalékát vonzzák.

A közlemény idézi Kui Jánost, a GfK Hungária szektormenedzserét, aki kifejti, hogy a válaszadók 83 százaléka abban a bolttípusban vásárol a leggyakrabban, amelyiket a legjobban kedveli. A megkérdezettek egyötöde úgy nyilatkozott, hogy egyik bevásárlóhelyet sem kedveli a négy közül: a kutatás azonban kiderítette, hogy ők jellemzően szintén a különálló boltokat választják bevásárláskor. A kutatásba bevont válaszadók 12 százaléka a bevásárlóhelyek egyikét sem választotta. Ők a közlemény szerint feltehetően két okból nyilatkoztak így. Egyrészt nem ők a családban a vásárlásért felelős személyek, másrészt egyáltalán nem foglalkoznak a bevásárlással, vagy anyagi és életmódbeli okokból máshol, például a piacon vásárolnak.

A kutatás szerint a 10 ezernél nagyobb lélekszámú településeken élő városi lakosok körében csak a boltpreferenciák területén látható némi különbség a teljes, országos mintához képest. A városban lakók valamivel nagyobb arányban, 23 százalékban látogatnak belvárosi bevásárlóközpontokat, szemben az ország egészére jellemző 18 százalékkal. Legalább hetente jár plázákba 37 százalékuk, szemben az országosan jellemző 31 százalékkal.

Az ideális bevásárlóközpont közel van, és könnyű eligazodni benne. A termékkínálat az árak szempontjából is változatos, és sokáig nyitva tartanak az üzletek. Fontos szempont, hogy nagy területű élelmiszerbolt legyen benne. Az ingyenes parkolás a vásárlók 17 százalékának lényeges, ez arra utal, hogy a lakosság nagy része rendszerint nem autóval jár bevásárolni, még a bevásárlóközpontokba sem.

A belvárosi plázák fiatalosabb látogatókörének az átlagot meghaladó, 18 százalékos mértékben fontosak a szórakozási lehetőségek, valamint a magas presztízsű üzletek. Viszonylag fontosnak ítélték még a jó eligazodást és a könnyű megközelíthetőséget is, de az átlagnál kisebb arányban.
A városi lakosok közül a budapestieknek elsősorban a kényelem és a praktikusság a fontos. A budapesti vásárlók számára az országos átlagot meghaladóan, 58 százalékos mértékben fontos a változatos árfekvés, illetve a hely közelsége. Relatíve kevésbé fontos nekik, hogy könnyű legyen eligazodni a bevásárlóközpontban, és az ingyenes parkolást is csak 9 százalékuk sorolta a három legfontosabb tulajdonság közé.

A kutatás szerint leggyakrabban azok járnak bevásárlóközpontba, akik a belvárosi plázákat jelölték meg a leggyakoribb vásárlási helyükként. Csaknem felük hetente legalább egyszer megfordul egy bevásárlóközpontban. Őket követik gyakoriság tekintetében a városszéli plázák látogatói, akiknek csaknem egyharmada hetente egyszer, további 21, illetve 29 százalékuk pedig kéthetente vagy havonta vásárol itt. A legritkábban pedig azok járnak bevásárlóközpontokba, akik a különálló boltokat preferálják, de még közöttük is van olyan, aki legalább hetente megfordul ebben az üzlettípusban.

http://www.metropol.hu/gazdasag/cikk/444174

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése