2010. április 8., csütörtök

A mi benzinünk a legdrágább


Az ukránok 140 forinttal olcsóbban vásárolnak

A térség államai közül immár egyértelműen Magyarországon a legdrágább az üzemanyag – derül ki a Magyar Autóklub adataiból. A március végi euróárfolyamon átváltva Szlovákiában literenként 5-5 forinttal olcsóbb a benzin és a gázolaj.

A harmadik legdrágább Ausztriával, illetve Szlovéniával összevetve a különbség már majdnem 10 forint, az árban korábban még fölénk is kúszó Horvátország, illetve Szerbia kútjainál pedig ma már 20–40 forinttal olcsóbb a nafta. Ahogy a román kutaknál is, az ukrán átlagár pedig még nagyobb különbséget mutat: literenként 130-140 forinttal alacsonyabb a miénknél. A benzinár a tavaly januárban mért 227 forintos mélypont óta a Népszabadság kimutatásai szerint 31 alkalommal emelkedett és 11 alkalommal csökkent, mígnem elérte a mai szintet.

A hivatalos magyarázatok szerint a hazai üzemanyagár a nemzetközi olaj- és forintárfolyam függvénye. A nemzetközi olajár valóban emelkedik, de még messze nem éri el a 2008 közepén regisztrált csúcsot, ám a hazai benzintarifa már túl is lépte azt.

A többi országhoz képest kimutatható különbséget Hegedűs Miklós, a GKI Energiakutató vezetője egyértelműen a magyarországi adóemeléseknek tudja be. Az áfa tavaly év közben, a jövedéki adó pedig akkor és ez év elején is emelkedett. Ezt Hegedűs Miklós a szigorú költségvetési kiigazítással magyarázta. A közgazdász ezt még mindig emberbarátibb megoldásnak tartja, mintha a kormány a szociális kiadásokból vagy a nyugdíjakból faragtott volna le – hiszen az autót használó réteg jobban terhelhető.

A közgazdász a Szlovákiához, illetve Ausztriához mért különbséget nem tartja jelentősnek, már csak azért sem, mert a külföldi kutaknál is hasonló mértékű az árszórás, mint itthon.

Hegedűs Miklós egyetért más szakértőinkkel abban, hogy az árak megugrásának oka nem a Mol nyereségének esetleges növelése. Noha a Mol ez ügyben évek óta nem nyilatkozik, a – piacot ellátó magyar olajcégtől független – szakértők számításai szerint a termékek tőzsdei ára és a Mol nagykereskedelmi ára között tonnánként 100–200 dollár közötti különbség lehet. (A Molnak természetesen ennél nagyobb az árrése: ez csupán a tőzsdei ártól való eltérés.)

A közgazdász szerint a magas árak nem élénkítik a benzinturizmust: a határokhoz közel élők eddig is átjártak tankolni, a többieknek pedig még a magas árak mellett sem éri meg emiatt szomszédolni. A szakértő semmi jóval nem kecsegteti az autósokat. A gazdasági környezet hatására az olaj hordónkénti ára év végére 100 dollárig is emelkedhet. Az árban alapvető forint–dollár árfolyam attól függően maradhat stabil, hogy a külföldi befektetők miként ítélik meg a következő kormány gazdaságpolitikáját. A GKI éves átlagban 340-350 forint körüli benzinárat jósol a hazai kutaknál, s ehhez – a nemzetközi szállítmányozás várható felpörgése révén – a gázolajé is közelíthet. Az árcsúcs hagyományosan őszre várható, év végén pedig némi megnyugvás következhet.

http://nol.hu/gazdasag/20100408-a_mi_benzinunk_a_legdragabb

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése