2009. április 23., csütörtök

Idén többen bringáznak munkába, mint tavaly


Tavaly ősszel a magyar Bringázz a Munkába! kampányhoz csatlakozók együttesen nagyjából akkora távot tettek meg, mint a Hold távolsága a Földtől. Idén a szervezők – a Magyar Kerékpárosklub és a közlekedési tárca a környezetvédelmi minisztérium közreműködésével – ezt is túlszárnyaló „csillagközi utazást” tűztek ki célul.
Csakhogy ehhez komoly energiák mozgósítására van ám szükség, ezért szerdán a Batthyány térnél, a rakparton kakaós csigákkal és palackos vízzel várták az éppen arra tekerőket. A teljesség igénye nélkül – mondhatnánk –, merthogy a kampány ugyan még csak félidejében jár, de a résztvevők szerdáig megközelítőleg 20 millió kalóriát „fogyasztottak”, ami olyan 80 ezer kakaóscsigányi „üzem­­­anyag­gal” lett volna fedezhető. Ennyi azért nem volt.

Május 8-ig tart az április 6-án kezdődött kampány. Nevezhetnénk versenynek is, hiszen a részt vevő egyének vagy legfeljebb ötfős csapatok megmérettetnek egymás és önmaguk előtt is. A kampány weboldalán vezetett közlekedési naplójába mindenki rögzítheti, melyik napon mekkora távot tekert, és nyomon követheti azt is, hogyan áll az összesített eredmény. Nem­csak a megtett összkilométert számolják, hanem a megspórolt Co2-kibocsátást és benzinpénzt, az elégetett összkalóriákat, továbbá hogy összesen hány darab bringás utazás volt eddig. Az első 10 ezer, aki legalább nyolcszor ment be munkahelyére kerékpárral, már biztos nyerő, biztosan ajándékot kap. Külön lehet nevezni a cégek versenyébe – ezen belül a Nemzeti Bank kihívására a pénzintézetekébe is –, és idén először a felsőoktatási intézményeknek, sőt a szoknyában vagy öltönyben bringázóknak is van külön kategóriájuk.

Már 20 ezren regisztráltak az eddigi két és fél hét alatt, és 900 ezer km-nél tartott az összesítés a kampány félidejénél, szerdán, a Föld Napján, ami már most jócskán több, mint a tavalyi végeredmény – mondta Németh Ders főszervező, hozzátéve, hogy még most sincs késő csatlakozni, hiszen a kampány végéig könnyedén teljesíthető a nyolc munkába bringázás. Külön kiemelte, hogy a regisztrálók 20%-a, közel 2500 fő autóról váltott kerékpárra. Szabó Imre környezetvédelmi és vízügyi miniszter a helyszínen elárulta, hogy a zöldtárca 12 csapattal vesz részt a versenyben, míg az ország nemzeti parkjai és zöldhatóságai összesen 10 alakulattal regisztráltak.

Mint a főszervező elmondta, a kampány a Kerék­páros Magyarország Prog­ramon belül valósult meg, hátterében viszont egy hároméves európai projekt, a tavaly júniusban elindított Life Cycle elnevezésű áll. Ennek teljes finanszírozása 106 ezer euróba kerül, ebből 56 ezer eurónyi támogatást ad maga az unió, a fennmaradó rész szponzorációból és különféle támogatásból jön össze. A projekt az Európai Unió egyik közegészségügyi programja, amelyhez Ma­gyar­ország mellett Auszt­ria, Lengyelország, Szlo­vénia, Németország, Belgi­­um, Anglia és Portugália csatlakozott. A fő cél az, hogy a kerékpározást mint természetes közlekedési módot a mindennapok részévé tegyék, és kora gyerekkortól kezdve megszokássá váljon a biciklis közlekedés az ember egész életében. Így nemcsak egy fenntartható városi közlekedési modell kialakulása mozdítható elő, de megfordítható az egyes ember egyre statikusabb, aktív mozgás nélküli életmódja is.

http://www.metropol.hu/mellekletek/metropolzold/cikk/394302

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése