2010. január 18., hétfő

Véget ért a BKV-sztrájk


Megállapodtak a sztrájkot meghirdető szakszervezetek a BKV menedzsmentjével a kollektív szerződésről, így hétfő nulla órától beszüntetik a sztrájkot - jelentette be Kocsis István, a közlekedési társaság vezérigazgatója a tárgyalásokat kővetően.
Az új ajánlat mindkét fél számára elfogadható és előnyös, a BKV tudja tartani az üzleti modellben elfogadott kiadásokat, de megtalálták azokat a "csatornákat", amelyeken keresztül a szakszervezeteknek meg tudják adni azt, amit követelnek, de ennek tartalmáról a bértárgyalásokon állapodnak meg - mondta Kocsis István.

A vezérigazgató és Földényi György, a sztrájkbizottság elnöke a sajtó nyilvánossága előtt írta alá a megállapodást, a bizottság pedig hétfő 0 órától felfüggesztette a sztrájkot.

A többi szakszervezetnek is el kell fogadnia

Kocsis István az aláírást követően elmondta: figyelembe vették egymás lehetőségeit, mindkét fél elment addig, amíg elmehetett, és a cég stabilitása is megmarad. Hozzátette: megnyílhat az út a kollektív szerződés aláírására, amennyiben a nem sztrájkoló szakszervezetek is elfogadják az ajánlatot. Bízik abban, hogy hétfőn vagy kedden aláírhatják a kollektív szerződést.

Még nem pontosan tudni, mi hogyan lesz

A megállapodás szerint a kollektív szerződésben kezelik a 3-3 százalékos egészség- és magánnyugdíj-pénztári támogatást, de az éves bértárgyalásokon ennek végső értékét minden évben áttekintik. A 45 ezer forint értékű ajándékutalványról is megállapodtak, de a részleteket csak a bértárgyalásokon dolgozzák ki. Vállalták továbbá, hogy havi 6 ezer forintos melegétkeztetési utalványt adnak a dolgozóknak.

Bérek reálértéken

Ezért cserébe a sztrájkoló szakszervezetek elfogadják az Országos Érdekegyeztető Tanács béremelésre vonatkozó ajánlatát, tehát eltekintenek a béremeléstől, a bérek csak a reálértéket fogják követni. Nemes Gábor, sztrájkbizottság szóvivője az egyeztetések után azt mondta: nem álltak elő plusz követelésekkel, csak azokat a szociális juttatásokat akarták megőrizni, amelyeket korábban a kollektív szerződés biztosított.

A sztrájkmegállapodás aláírását követően a bizottság felfüggesztette a sztrájkot, beszűntetni akkor fogják, ha a BKV összes, 26 szakszervezetével aláírták a 2010-től érvényes kollektív szerződést.

Háttér
A BKV 26 szakszervezetéből 14 kedd nulla órától sztrájkolt, mert nem tudtak megállapodni a BKV menedzsmentjével a kollektív szerződésről. Bár naponta többször is tárgyaltak - Kocsis István nélkül - az álláspontok berekedtek. Szombat óta a vezérigazgató is részt vett a tárgyalásokon.

A VEKE reklamál

A BKV-bérletek érvényességének meghosszabbítását, a februártól esedékes tarifaemelés visszavonását és a sztrájktörvény módosítását javasolja a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE).

A VEKE közleményében úgy fogalmazott: súlyos vereséget szenvedtek az utasok és a közösségi közlekedés ügye az elmúlt héten. Vitézy Dávid elnökségi tag szerint a kialakult helyzetért a városvezetés, a kormánybiztos, a BKV-menedzsment és az egymással is háborúzó szakszervezetek is felelősek, ezért felszólítja mindegyiküket, kérjenek bocsánatot az utazóközönségtől, az adófizetőktől és teljes mértékben kártalanítsák őket.

Az egyesület arra szólítja fel a BKV-t, hogy a havi bérletek érvényességét az elmaradt szolgáltatás napjainak számával hosszabbítsák meg, az éves bérlettel rendelkezőknek pedig 2011-ben ezzel arányos kedvezményt biztosítsanak. Álláspontjuk szerint kártalanítani kell minden olyan munkáltatót is, aki a sztrájk miatt bizonyíthatóan súlyos többletköltségekbe verte magát és bizonyíthatóan kárt szenvedett, például elvesztette állását.

Felszólítjuk a városvezetést, hogy a Fővárosi Közgyűlés januári ülésére terjesszék be a februártól esedékes, értelmetlen és káros, további utasvesztést eredményező tarifaemelés visszavonását - olvasható a közleményben, hozzátéve: az utasoknak nincs szakszervezetük, nem tudnak sztrájkba lépni, azonban az elmúlt időszak eseményei után itt az ideje, hogy a város egy ilyen gesztust tegyen "a BKV erkölcsi, műszaki lezüllése" és a hosszú üzemszünet után a bérletüket még mindig megvásárló utazók felé.

A VEKE a közleményben követeli a sztrájktörvény módosítását is, mivel szerintük a közszolgáltatások körébe sorolt közösségi közlekedésnél garantálni kell az elégséges szolgáltatás biztosítását, mely az üzem jellegzetességei miatt a kibocsátott teljesítmény legalább 50 százaléka kell legyen, ágazatonként és területenként. A közlekedési egyesület a főpolgármestert és a BKV vezetését arra szólítja fel, hogy közösen tegyenek egyértelmű, konkrétumokat tartalmazó kötelezettségvállalást a legrosszabb állapotú autóbusz és trolibusz típusok helyett megbízható minőségű, komfortos új járművek beszerzésére, továbbá az alkatrészellátás zavartalan biztosítására és a megfelelő létszámú karbantartó szakember felvételére.

Vitézy Dávid tájékoztatása szerint követelik a munkavégzés rendjének szigorítását is: "a minősíthetetlen színvonalra züllött karbantartás stabilizálásától a járművek rendszeres hatósági ellenőrzésén át a hat nap kártyázás után újra forgalomba álló járművezetők munkavégzésének alapos, az utastájékoztatástól a korai indulásokig terjedő ellenőrzéséig". A VEKE összegzése szerint a károk mélyek és hosszan tartó hatásúak is lehetnek, és az immár hetek óta teljesen megbízhatatlan szolgáltatás nyomán borítékolható, hogy tovább csökkennek a BKV jegyárbevételei, sokan autóra váltanak és meredeken nőni fog a bliccelők száma is. Úgy látják, az utasok lojalitása is megszűnt, az eredmény pedig dugókban, környezetszennyezésben, időveszteségben, idegeskedésben és felbecsülhetetlen nemzetgazdasági károkban testesül majd meg, Akik most magukat az elmúlt napok harcainak győzteseként ünneplik a BKV-menedzsmenttől a politikusokon át a szakszervezeti vezetőkig, ezeket is tegyék tehát oda vélt "győzelmük" mellé - áll a közleményben.

http://www.metropol.hu/itthon/cikk/513148

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése